PROGRAMA del CURS





Presentació
  Aquest curs neix de la necessitat formativa del professorat LACM (Llengua Àrab i Cultura Marroquina) envers el coneixement del sistema educatiu a Catalunya, així com en l’aprofundiment en la intervenció didàctica i les estratègies metodològiques en el context de l’aprenentatge de la llengua àrab a l’escola catalana.   

Objectius 
1.    Consolidar recursos, estratègies, tècniques de gestió d’aula, activitats didàctiques i d’avaluació bàsiques per a la classe de llengua estrangera de la primària i de la secundària.
2.    Presentar la tasca o tasques que l’alumnat hauria de dissenyar i implementar en les seves classes.
3.    Facilitar un espai de presentació i d’intercanvi d’experiències que permeti l’enriquiment mutu.

Competències 

Competències específiques 

 1. Conèixer les característiques del context i el sistema educatiu de Catalunya i els recursos educatius que estan a l’abast dels educadors i educadores.
 2. Conèixer i implementar estratègies metodològiques docents i comunicatives que permetin la gestió i dinamització del grup a l’aula i que afavoreixin l’aprenentatge de la llengua àrab.  Incorporar estratègies a l’aula que afavoreixin l’adquisició de la llengua oral i escrita i que permetin el desenvolupament de la competència comunicativa en la llengua àrab.
3. Valorar i incorporar una visió intercultural i inclusiva a les dinàmiques de les classes i tallers i a les particularitats dels seus participants. 

Competències transversals  

1. Afavorir el desenvolupament integral de la persona en contextos educatius multiculturals. 
2. Saber adaptar les sessions a les característiques educatives, socials i culturals dels participants. 
3. Tenir una actitud i comportament de compromís ètic que respecti els drets humans, la diversitat, l’equitat  i la igualtat de gènere.  4. Saber treballar en equip tenint en compte tots els agents implicats en la tasca educativa.

Proposta de Programa
Desenvolupament de les sessions
Presentació del curs/ Intervenció educativa , gestió d’aula, la dinàmica de grups i els recursos metodològics. 
 La gestió a l’aula
Ø  Programació de les unitats i de cada sessió
Ø  Gestió i organització de l’aula
Ø  Planificació de la feina de cada sessió i del material necessari.
Ø  Preparació de tasques alternatives per si es presenten situacions que ens fan variar les nostres actuacions
Ø  Actitud positiva envers el procés d’ensenyament-aprenentatge
Ø  Gestió òptima del temps i l’espai
Ø  Treball de les normes, els límits i les advertències
Ø  Calendari d’actuacions: avaluacions, lliurament de treballs ,etc.
Ø  Criteris d’avaluació.   

Dinàmica de grups
Ø   En parelles
Ø   Petits grups
Ø   Gran grup
Ø   Treball individual
Ø   Treball per racons
Ø   Treball cooperatiu
Ø   Treball per projectes   

Les rutines a la classe de llengua estrangera.   Al començar la classe.  Durant la classe. Abans de finalitzar la classe

La dramatització i el joc de rol a la classe de llengua estrangera. 
Petits role-plays
Gamificació
Exposicions orals sobre un tema 
 
 
Activitats, recursos metodològics i estratègies per a la gestió d’aula  per a l’ensenyament de qualsevol llengua estrangera​. (​els contes, cançons,  jocs, projectes, etc.)   
Ø  Comprensió oral 
Ø  Comprensió escrita 
Ø  Expressió oral 
Ø  Expressió escrita 

L’avaluació.
Ø  Avaluació inicial
Ø  Durant tot el procés
Ø  Al finalitzar el procés

Metodologia 
Les sessions combinaran l’exposició i reflexió sobre els temes que s’aborden i les dinàmiques de grup, incorporant propostes d’experiències i activitats pràctiques.     
Avaluació 
Disseny i presentació d’una proposta d’implementació emmarcada en el centre educatiu i el context de la docència a partir de la selecció d’una de les dinàmiques realitzades a les sessions 1 i 2.
L’activitat es realitzarà individualment o en grup i es presentarà a la resta dels/les participants.